ژنراتور گازی

تا به حال درباره ژنراتور گازی شنیده‌اید؟ اگر به دنبال موتور برق گازسوز بوده‌اید، احتمالا با ژنراتور برق گازی برخورد داشته و بخواهید بدانید که ژنراتور گازی چیست و چه نحوه کاری دارد؟ ما در این مطلب قصد داریم نگاهی به ژنراتور گازی ، اجزا و نحوه کارکرد آن بیاندازیم. در ادامه همراه ما باشید تا با این ژنراتور آشنا شوید.

ژنراتور گازی چیست؟​

ژنراتور گازسوز تلفیقی از موتور گازسوز و ژنراتوری است که برای تولید برق از آن استفاده می‌شود.

موتور برق گازسوز​

موتور برق گازسوز یا ژنراتور گازی دارای یک موتور است که باعث می‌شود انرژی یا سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شود. در ژنراتور گازسوز ورودی گاز “CNG” یا “LPG” است، با احتراق در سیلندر موتور، خروجی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و اینگونه شفت موتور دچار چرخش شده تا ضمن وصل شدن به ژنراتور، برق تولید شود.

 

آلترناتور​

ژنراتور یا آلترناتور (آلترناتور اسم تخصصی ژنراتور است)، دستگاهی است که بوسیله یک سیم پیچ چرخشی و ثابت، نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تغییر می‌دهد. سیم پیچ چرخشی در داخل ثابت به حرکت دورانی در آمده و بدین صورت یک نیروی الکترومغناطیسی به وجود می‌آید که بازده و خروجی آن برق است.

اجزا و نحوه کار موتور گازسوز​

اجزا موتور ژنراتور گازی عبارتند از : فیلتر روغن، مخزن روغن، روغن خنک کننده، فیلتر هوا، رگولاتور گاز، شیر برقی گاز، شیلنگ گاز، گاورنر، شمع، اگزوز و... که در زیر به معرفی برخی از این اجزا می‌پردازیم.

● فیلتر روغن: ​

از فیلتر روغن برای پیشگیری از مواد آلاینده به داخل روغن موتور استفاده می‌شود که باعث تمیز ماندن روغن موتور برق می‌شود.

● روغن خنک کننده:​

در زمان کار موتور، گرما و حرارت زیادی از اشتعال مواد سوختنی ایجاد می‌شود. بنابراین در ژنراتور گازی از روغن خنک کننده برای کاهش دمای بدنه و موتور استفاده می‌کنند.

● فیلتر هوا:​

 فیلتر هوا از جنس مواد فیبری ساخته شده و باعث تمیز کردن هوا از آلودگی هایی مثل ذرات گرد و غبار و آلودگی می‌شود. فیلتر هوا مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند و باعث می‌شود ذرات آلاینده حذف شوند.

● رگولاتور گاز:​

جهت تنظیم فشار گاز استفاده می‌شود و فشار خروجی را با توجه به میزان فشار ورودی کنترل می‌کند که موجب عملکرد بهتر موتور ژنراتور گازی می‌شود.

● شیر برقی گاز:​

 مانند یک شیر آب ساده است با این تفاوت که با برق کار می‌کند، طرز کار شیر برقی اینست که وقتی شیر برقی باز باشد آب عبور کرده و اگر بسته باشد آب پشت لوله می‌ماند.

● گاورنر:​

 گاورنر مقدار سرعت و دور موتور را کنترل می‌کند.

 ● شیلنگ گاز:​

از قطعات و وسایل مهم برای حفظ ایمنی ژنراتور گازی است و جهت عبور گاز به موتور استفاده می‌شود.

● شمع:​​

 به وسیله برق باتری، در زمان استارت جرقه می‌زند و باعث می‌شود ژنراتور گازی روشن شود.

 

همچنین اجزاء آلترناتور عبارتند از : روتور، استاتور، کارت AVR یا تنظیم ولتاژ، تابلو برق، شارژر باتری، کنترل پنل دستگاه، کلید اضطراری.

خرید ژنراتور گازسوز ممکن است برای همه صنایع امکان پذیر نباشد و ممکن است از ژنراتور گازی کوچک برای اهداف خود استفاده کنید. اما با این حال شرکت هایی هستند که به اجاره ژنراتور گازی مشغول بوده و قیمت اجاره را با توجه به مدت اجاره تعیین می‌کنند. همچنین اگر ژنراتور گازسوز را خریداری کرده و با مسائل زیاد نصب یا تعمیر ژنراتور گازی قدیمی روبه‌رو هستید، می‌توانید از متخصصان آن کمک بگیرید.