حتما شنیده‌اید که یکی از راه‌های مدیریت کردن هزینه‌ها این است که قبل از اینکه وسایل دچار خرابی‌های پرهزینه شوند، بهتر است سرویس دوره‌ای آنها را انجام دهید. در مورد سرویس ژنراتور هم همینطور است.حتی اگر از ژنراتور به طور مرتب استفاده نمی‌کنید، لازم است که آن را دو بار در سال سرویس کنید تا در هنگام استفاده از آن، با مشکل مواجه نشوید. برای مثال سرویس دوره ای دیزل ژنراتور ، تاثیر زیادی در بهبود عملکرد و کارایی آن خواهد داشت. سرویس ژنراتور برق بسته به اینکه ژنراتور شما چه مشکلاتی دارد، به طور میانگین ۱ ساعت طول‌ می‌کشد. در این مقاله ۹ گام که باید برای سرویس ژنراتور انجام دهید را شرح‌ می‌دهیم.

1. برای اینکه سرویس ژنراتور خود را شروع کنید، اول از همه وضعیت کلی آن را بررسی کنید. مثلا ببینید که خوردگی ایجاد نشده باشد یا سیم‌ها از بین نرفته باشند. حتما قبل از سرویس ژنراتور چک کنید که اتصالات قطع نشده باشند یا اینکه سیم‌ها فرسوده و خراب نشده باشند. اگر ژنراتور شما کثیف شده، آن را تمیز کنید. اگر کثیفی‌ها وارد دستگاه شوند،‌ می‌توانند باعث خرابی آن شوند.
2. در مرحله دوم سرویس ژنراتور ، حالا که به دقت اتصالات و سیم‌ها را چک کرده‌اید، خرابی هایی که پیدا کردید را تعمیر کنید. اگر خودتان با این کارها آشنایی ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید.
3. گام بعدی برای سرویس ژنراتور برق این است که بررسی کنید که باتری سالم است یا نه. برای این کار آب مقطر باتری و ولتاژ آن را چک کنید. معمولا باتری باید هر ۲-۳ سال تعویض شود.
4. در طول سرویس ژنراتور فیلترها را تعویض کنید. لازم نیست که این کار را هر ۶ ماه انجام دهید. همان سالی یک بار هم کافی است. فرقی نمی‌کند که ژنراتور در طول یکسال کار کرده باشد یا نه. شما این کار را باید هر سال انجام دهید. از دستورالعمل تولیدکننده پیروی کنید و این کار را انجام دهید.
5. روغن موتور را باید پس از هر ۵۰ ساعت کار کردن تعویض کنید.
6. کار دیگری که باید به عنوان سرویس کار دیزل ژنراتور در حین سرویس ژنراتور انجام دهید، تعویض شمع آن است. شما باید این کار را سالی یکبار انجام دهید تا کارایی و عملکرد دستگاه بهبود یابد.
7. در حین سرویس ژنراتور پیچ‌ها را چک کنید. بعد از اینکه دستگاه برای مدتی کار‌ می‌کند، به دلیل لرزش آن، معمولا پیچ‌ها شل‌ می‌شوند. چک کنید که سر واشر و پیستون محکم باشند و اگر فرسوده یا ترک خورده اند، آنها را تعویض کنید.

8. اما در مرحله‌ی بعدی سرویس ژنراتور برق، سوخت دستگاه را چک کنید. اگر سوخت ژنراتور شما، بنزین است، بهتر است بدانید که اگر ۶ ماه از دستگاه استفاده نکنید، بنزین، کارایی خود را از دست‌ می‌دهد. پس در این صورت برای سرویس ژنراتور باید سوخت آن را تعویض کنید.‌

می‌توانید به جای این کار از تثبیت‌کننده های سوخت استفاده کنید. اگر از ژنراتور برای تامین برق اضطراری خانه‌تان استفاده‌ می‌کنید، بهتر است از ژنراتورهایی که سوخت آنها گاز طبیعی یا پروپان مایع است، استفاده کنید. چون این ژنراتورها نیازی به تعویض سوخت ندارند و شما در هنگام استفاده از آنها، فقط باید از این مطمئن شوید که درون آنها سوخت وجود دارد.

9. هر چند وقت یکبار، ژنراتور را روشن کنید. اگر به طور مرتب از دستگاه خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است هر سه ماه یکبار آن را روشن کنید تا مطمئن شوید که به خوبی کار‌ می‌کند.

 

ما در اینجا برایتان کارهایی را که باید برای سرویس ژنراتور خود انجام دهید، شرح دادیم. می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. فقط در این صورت بهتر است، دستورالعمل های تولیدکننده را دنبال کنید تا امنیت آن بیشتر باشد.