چرا باید به ساخت ژنراتور پرداخت؟

این روزا مشغول کردن بچه‌ها به چیزی جز موبایل و بازی‌های کامپیوتری یکی از چالش‌های جدی برای والدین شده، اما تحقیقات نشون داده که هنوزم بازی‌های خلاقانه چه در بیرون خونه و چه داخل خونه میتونه بچه هارو مثل قدیم جذب خودش کنه. یکی از این راه‌ها آینه است که باید حوصله به خرج بدین و ساخت یه وسیله رو از ابتدا تا انتها باهم انجام بدین.

با این کار نه تنها ساعات مفیدی رو باهم میگذرونید و بهتون خوش میگذره بلکه چیزهای با ارزشی رو هم به فرزندتون یاد میدین، چیزی که امروز قراره بهتون یاد بدیم ساخت ژنراتور ساده هست. در مابقی مقالات سایت درباره اینکه ژنراتور چیست بیشتر بخوانید.

چطور باید به ساخت ژنراتور پرداخت؟

حتماً می‌دونید که ساخت ژنراتور های بزرگ بدون در نظر گرفتن قیمت ژنراتور ، پیچیدگی‌های زیادی دارن و برای مصارف بسیاری از اون‌ها استفاده می‌شه اما شما برای ساخت ژنراتور برق خانگی به وسایل زیادی احتیاج ندارین و اونقدر هم ازتون زمان نمیگیره و با یکم ذوق و حوصله میتونین معنی انرژی و تبدیل اون به برق رو خیلی ساده به فرزندتون یاد بدین و اون رو شگفت زده کنید. باید بدونید که این کار برای بچه‌های بالای ۱۰ سال مناسبه و بهتره با سنین کوچک‌تر انجام نشه.

خب برای ساخت ژنراتور اول یه خط کش چوبی کوتاه لازم دارید و یک تکه چوب مستطیلی، یک سوم خط کش رو مشخص کنید و با دریل یک سوراخ در اون قسمت ایجاد کنید، بعد به انتهای خط کش چسب بزنید و اون رو به این صورت به تکه چوبتون بچسبونید:

در مرحله‌ی بعدی ساخت ژنراتور به یک سیم نسبتاً کلفت و دو عدد سیدی احتیاج دارین، اینکه سیمتون چه کاربردی داره مهم نیست چون اون رو باید به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و به اینصورت با چسب به یکی از سیدی هاتون بچسبونید:

سیم‌ها رو یک دور کامل به سیدی بچسبونید در نهایت باید همچین چیزی داشته باشید:

حالا روی همون سیم‌ها هم چسب بزنید و سیدی دوم رو روی اونها قرار بدید تا بهم بچسبن

در این مرحله‌ی ساخت ژنراتور خانگی‌تون به دوتا در نوشابه احتیاج دارین و یک پیچ و دو عدد مهره، به این صورت که وسط در نوشابه‌ها رو با یک میخ داغ سوراخ کنید و خود درها رو به قسمت وسطی سیدی هتون بچسبونید:

و بعد پیچ رو از داخل سوراخی که ایجاد کردین رد کنید تا پیچ از دوتا در نوشابه رد بشه:

در نهایت باید همچین چیزی داشته باشین:

همونطور که در عکس می‌بینید، سراغ خط کش چوبی که در ابتدای کار درست کردین برین و به این صورت پیچ رو از داخل اون رد بکنین، حالا روی سیدی هاتون و نزدیک به در بطری که چسبوندین یک سوراخ ایجاد کنید.

و دوباره یک پیچ رو از داخل اون رد کنید و به انتهای اون یک مهره بزنید، بعد سراغ یه خودکار برین و شیشه‌ی اون رو در بیارین و قسمت انتهاییش رو ببرین و قسمت بیرونی پیچ رو داخل شیشه‌ی خودکار بکنید و بعد باز بهش مهره بزنید، به این صورت:

یادتون نره که از بچه‌ها مشارکت بخواین مثلاً داخل کردن پیچ‌ها یا زدن مهره به انتهای اونها، یا بریدن سیم‌ها و... بستگی به توانایی کودک شما داره اگر فکر می‌کنید میتونین کارهای بیشتری هم ازش بخواین با احتیاط جلو برین و بهش آموزش بدین.

خب در این مرحله از ساخت ژنراتور به یک آرمیچر احتیاج دارین، به قسمت زیری آرمیچر چسب بزنین و اون رو با کمی فاصله از سیدی‌ها به تکه چوب اصلیتون بچسبونید و بعد یه چوب بستنی هم به آپشت آرمیچیرتون بچسبونین، به این صورت:

خب دیگه داریم تقریباً وارد مرحله‌ی پایانی ساخت ژنراتور خانگی می‌شیم فقط کافیه در این مرحله یک کش ماست یا پول بردارین و اول دور آرمیچر و بعد دور سیدی هاتون بندازین تا همچین چیزی به دست بیاد:

دیگه فقط کافیه که یه لامپ کوچک بردارین و به دو سیم آرمیچرتون وصل کنید، ساخت ژنراتور خانگی شما به پایان رسید، خسته نباشید!

در این مرحله از فرزندتون بخواین به وسیله‌ی میله‌ای که به سیدی وصل کردین اون رو بچرخونه و روشن شدن لامپ رو ببینه.

مطمئناً بعد از دیدن شگفت زدگی و لبخند فرزندتون خستگی شماهم در میره، با این کار شما پیام‌های زیادی رو به فرزندتون منتقل می‌کنید و در کنار اون به شناخت بیشتری در مورد روحیات و علایقش می‌رسید، مثلاً ممکنه بعد از ساخت ژنراتور در خانه به مباحث برق و انرژی علاقه مند بشه و بخواد در این زمینه بیشتر بدونه،

جدا از اون یاد میگیره که خیلی چیزهارو میشه با هزینه‌ی کمتر و با وسایلی که در اختیار هست ساخت و همین موضوع باعث افزایش و حفظ خلاقیتش میشه. ما به جز این مدل ژنراتور می‌توانیم مدل های دیگری هم بسازیم:

  • ساخت ژنراتور آبی
  • ساخت ژنراتور با آهنربا
  • ساخت ژنراتور بادی

 

 حالا ما می‌خوایم اطلاعات بیشتری در مورد ژنراتور ها در اختیارتون بگذاریم، مثلاً اینکه کجا کاربرد دارن یا چه انواعی دارن تا در صورت علاقه‌ی بیشتر فرزندتون بتونین اطلاعات کامل‌تری بهش بدین:

از جمله مکانهایی که ژنراتور در اونها کاربرد داره میتونیم به این موارد اشاره کنیم؟

  • ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی که آسانسور دارند (برای برق اضطراری)
  • بیمارستان‌ها و مراکز امداد رسانی و بهداشتی
  • حمل و نقل
  • کشتی‌ها
  • معادن
  • هواپیماها
  • و.....

 حالا سراغ انواع ژنراتور میریم، ژنراتور بر اساس کاربردی که داره به سه دسته ژنراتور برق خانگی، ژنراتور نیمه صنعتی و ژنراتور صنعتی تقسیم میشه:

البته انواع دیگری مانند ژنراتور کوچک و غیره نیز در بازار موجود است که در این دسته بندی ها قرار می‌گیرد.

 

ژنراتور خانگی:

خب به طور کلی این ژنراتور ها برای آپارتمان‌های آسانسور دار مورد استفاده قرار می‌گیرن و با استفاده از سوخت‌های بنزینی، گازوییلی، سیان جی و ... قادر به کار هستند و توان آنها بین ۲ تا ۸ کیلووات است.


ژنراتور نیمه صنعتی:

این ژنراتور ها عمدتا در مصارفی مثل: جوشکاری، چکش تخریب، پرژکتور و دستگاه‌های این‌ چنینی کاربرد دارند، توان این ژنراتور ها بین ۷ تا ۱۵ کیلووات است و موتور اونها دیزلی یا بنزینی است و اصطلاحا به آنها دیزل ژنراتور می‌گویند.


ژنراتور های صنعتی:

این ژنراتور ها اصولاً برای تأمین برق معادن، شهرک‌ها، کارخانه‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرند و توانی بین  ۱۵ الی ۱۲۰۰ کیلووات دارند.